20080322

Vi är tillbaka!

Efter att ha legat nere med odlingsbloggen under 2007 är vi nu tillbaka med en färsk odling. Vi har övergivit trädgårdsblogg eftersom de snålade på utrymmet för våra bilder och krävde pengar för att ge marginellt mer utrymme.

I år har vi såhär långt hunnit med att bygga en helt ny odlingskammare. Bilder på bygget kommer senare. Vi har också hunnit med att fröså 14 soters chili. Vilka sorterna är kommer också att redovisas senare. Plantorna är nu 4-5 veckor gamla och jag har precis ryckt de första knopparna från Apacherna.

För att mjukstarta lite innan jag orkar föra över bilder till rätt dator och redigera dem, så visar jag upp lite från 2007. Den översta bilden här, är en samlingsbild från ~10 olika sorter i olika mognad. Fantastiska färger!
Det här är den största Apachen a.k.a. Niklas, som gav flera hundra frukter.

Habaneros i klasar. Fruktansvärt vackra men dödligt starka!
Och dom här små rackarna är Pirri-Pirri´s eller Sweet Banana som Majk kallar dom :p


Anledningen till att han gör det är att vi hade en liten tävling. Jag tog 3 sorter varav en omogen liten grön Pirri-Pirri. För att göra den ännu mer ofarlig så valde jag att kalla den Sweet Banana. Han fick välja en av dom. Sanningen är att det är bland det starkaste jag någonsin smakat och faktiskt var starkare än Habaneron. Majk fick erfara det i form av tårar ur ögonen och andnöd!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahah shit va stark dem va :)

uUu sa...

jepp, sweet banana är skiten.

argh, har sån chiliperiod nu. har ätit chili varje dag den här månaden. ~1,5 kilo. jag skiter eld!