20080821

-::Hydrofix 080821::-

De kommande dagarna befaras bli väldigt kalla! Ner till 6 grader på nätterna :( Med oro för min älskade hydroodling som ännu inte hunnit fått en tillfredsställande vegitationsfas, var jag idag tvungen att införskaffa en doppvärmare. Jag köpte en Tetratec 75Watt. Den räcker till 60-100L och min tank ligger på ~45 liter. Men med tanke på de ruskiga höstnätterna som kommer så vill jag ha lite mer kräm i baljan. Jag har en känsla av att Tetratecen kommer att få jobba hårt för sina 280:- som den kostade.

I samband med installationen av doppvärmaren så passade jag givetvis på att göra ett vatten/närings -byte. Jag ökar samtidigt näringsdosen till nästan full dos. 100% enligt näringsschema hade varit 250ml total näringslösning och jag körde 220ml, med en liten övervikt på blomnäringen. Som vanligt matas plantorna med Atamis hydronäring, ett välkänt och beprövat märke. Min doseringsspruta rymmer 60 ml och är faktiskt riktigt stor! Jämför med 10-våningshusen i bakgrunden lixom :p


Självklart ska väl de vackra få sina vitaminer också. Annars växer de inte ;) Supervit är ett superkoncentrerat vitamintillskott som optimerar plantornas tillväxt, såväl i vegitation som blomfas. 1 droppe (14 droppar = 1 ml) Supervit räcker till 4,5 liter vatten. Eftersom jag har stor respekt för det här tillskottet så vågade jag inte riktigt köra full dos och nöjde mig med 9 droppar.


10 ml räcker till 650 liter. Inte illa pinkat för en sån liten flaska. Märket är HESI och är såvitt jag vet den enda märket som säljer en sådan vitaminkick.
Under jobbandet var chilisarna tvugna att stå utanför sin älskade tank. Jag kunde nästan höra dem skrika "släpp tillbaka oss i vårt jummiga hydrovatten!". Jag skyndade mig självklart att byta vattnet(som faktiskt var förvånansvärt kallt, ~12 grader Celsius). Jag fyllde i nytt fräscht vatten som säkerligen höll 25 grader. Lagom för att möta doppvärmaren som ställdes på 19,5 grader och ge dem en behaglig resa tills det är dags att flytta in i det till hösten planerade odlingstältet (psssssst, till er som inte vet vad jag vill ha när jag fyller jämnt, ett stort odlingstält från Secret Jardin Dark Room hade inte suttit helt fel :)).

'
Det sitter 3 plantor på samma lock, men denna rotboll är den mest imponerande. Den har växt fram under kort tid i alles för kallt vatten. Om allting bara gick bra under kvällens operation så kommer den här rotbollen och de andra rotbollarna att bli tokiga i tanken och jag kommer få anvädning för det generöst tilltagna utrymmet.

Planer på att utvidga chilifarmen finns i mitt huvud för stunden. Glöm inte heller att delta i undersökningen på vilken chilisås ni föredrar. Viktigt underlag för framtida såsframställning ;)

2 kommentarer:

Alex Schulman sa...

Kuken står.

Anonym sa...

If you guyz need secret jardin darkroom in Sweden, this website deliver in this country!

http://www.grow-tents.eu/

cheers